3 Aralık Dünya Engelliler Günü kapsamında, engelli bireylerin toplumsal yaşama tam ve etkin katılımlarının sağlanması ile farkındalığın artırılması amacıyla yapılması planlanan faaliyetlere ilişkin hususlar bilgilerinize sunulmuştur.Poliklinik Hizmetlerinde Öncelik (2010’dan itibaren)2024/11 sayılı Poliklinik Hizmetlerinde Öncelik Sırası konulu Genelge ile 2010 yılından itibaren engelli bireylere poliklinik hizmetlerinde öncelik hakkı verilmiştir.MHRS (2015’ten itibaren) -Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) üzerinden sağlık hizmetlerine erişimde engelli bireylerin önceliğini sağlamak amacıyla, randevu kapasitesinin %10’u engelli vatandaşlar için ayrılmıştır. Bu rezerv kapasite uygulaması sayesinde, engelli bireylerin sağlık hizmetlerine daha kolay ve hızlı ulaşmaları hedeflenmekte; erişilebilirlikte fırsat eşitliği sağlanması amaçlanmaktadır. -Klinik/Branş listesine "Sağlık Kurulu" eklenerek engelli vatandaşlarımızın öncelikli olarak sağlık kurulu randevusu alabilmelerine yönelik iyileştirmeler yapılmıştır. -Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) üzerinde “Rapor Yenileme” alanı aktif hale getirilmiştir. Vatandaşlarımız, doğrudan “öncelikli randevu” hakkından faydalanarak raporlarını yenilemek amacı ile randevu alabilirler. Ayrıca MHRS çağrı merkezi (182) üzerinden bizzat arama yoluyla ilgili vatandaşlarımıza en uygun “rapor yenileme muayene randevusu” düzenlenmektedir..Evde Sağlık Hizmeti (2010’dan itibaren) Bakanlığımıza bağlı sağlık kurum ve kuruluşları tarafından sunulan evde sağlık hizmetleri 02.06.2023 tarihli ve 32209 sayılı “Evde Sağlık Hizmeti Sunumu Hakkında Yönetmelik” kapsamında; Tanısı konmuş hastalıklar sebebiyle cihaza, yatağa veya eve bağımlı olan ve/veya yaşlılığından dolayı sağlık hizmetine ulaşımda zorluk yaşayan, yaşadığı mekânda evde sağlık hizmeti alma talebinde bulunan ve bu talebi uygun görülen birey evde sağlık hastasıdır. Bu kapsamda talep eden engelli hastalara evde sağlık hizmeti verilmektedir. Evde Sağlık Yönetim Sistemi (2017’den itibaren) Evde Sağlık Yönetim Sistemi ile evde sağlık hizmeti ihtiyacı bulunan hastaların kendisi ya da yakınları tarafından çağrı merkezi vasıtasıyla başvurusu alınmaktadır. Mayıs 2025 itibarıyla tam bağımlı bireylerin e-Rapor Sistemi’nden alınan rapor süresinin bitmesine 1 ay kalan kişiler Evde Sağlık Yönetim Sistemi üzerinden 81 ilde bulunan Evde Sağlık Koordinasyon Merkezlerine (ESKOM) başvuru olarak düşürülmektedir. ESKOM bu kişilere ulaşarak rapor ihtiyacını netleştirmekte ve eğer rapor verilmesi gerekiyorsa hizmet ihtiyacını sistem üzerinden hastanelere aktarmaktadır. Uzaktan Sağlık Raporu Düzenlenmesi (Tele Sağlık) Ocak 2023’ten itibaren Tanısını almış ve izlemi yapılmış yatağa veya cihaza bağımlı hastaların, uzaktan görüntülü görüşmeler yapılmak suretiyle yerinde tıbbi değerlendirmeleri yapılarak, ihtiyaçları olan sağlık raporlarının düzenlenebilmesi süreci 81 ilde evde sağlık hizmeti veren ve sağlık raporu düzenlemeye yetkili tüm sağlık tesislerinde yürütülmektedir. Bu kapsamda; • Erişkinler İçin Engelli Sağlık Kurulu Raporu (ESKR), • Durum bildirir sağlık kurulu raporu (mama, bez, cihaz vb.), • Durum bildirir tek hekim raporu (mama, bez, cihaz vb.), • İlaç raporu düzenlenmektedir.Engelsiz 112 İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen Engelsiz 112 uygulaması, engelli vatandaşlarımızın acil durumlarda ihtiyaç duydukları ilgili 112 birimine hızlıca bağlanmalarını ve yaşadıkları, gördükleri acil durumu kolayca ilgililere bildirmelerini sağlamak üzere geliştirilmiştir. Engelli vatandaşlarımız ücretsiz olarak kişisel telefonlarına indirecekleri mobil uygulama aracılığıyla 112 Acil Çağrı Merkezine anında bildirimde bulunabilir, yetkin 112 personeli ile görüntülü konuşma başlatabilir ya da anlık mesajlaşma ile yine uygulama üzerinden yaşadığı (sağlık, güvenlik, yangın vb.) sorunları bildirebilir. Engelli vatandaşlarımız dilerse uygulama üzerinden hâli hazırda var olan sağlık problemlerini kayıt edebilir, acil durumda ulaşılacak yakınlarının iletişim bilgilerini sisteme girerek 112 personelinin “Acil Çağrı” anında bu bilgileri görmesini, böylece süreçte daha etkin ve hızlı hizmet verilmesi sağlamaktadır. Engelsiz Sağlık İletişim Merkezi (ESİM) (2016’dan itibaren) İşitme Engelliler, özellikle Acil bir sağlık sorununda konuşamadıkları için 112 ye ulaşamıyor veya hastanede muayene olurken doktorla iletişim kuramadıkları için sıkıntılarını, hastalığını anlatmakta zorluk yaşıyorlardı. Bu sorunları ortadan kaldırmak, Sağlık hizmetine erişimi kolaylaştırmak ve doğru iletişim kurmak için ESİM projesi oluşturuldu. ESİM Nedir: İşaret dili bilen personellerden oluşan iletişim merkezi ile Cep telefonu üzerinden tüm işitme engelli vatandaşlarımıza işaret dilinde 7/24 görüntülü olarak hizmet veren Mobil bir uygulamadır. ESİM ile İşitme Engelli vatandaşlarımız; •Acil durumlarda 112 Acil Çağrı Merkezi ile iletişime geçerek bulunduğu yere Ambulans isteyebilmekte, •Merkezi Hekim Randevu Sistemi’nden istedikleri hekime ve branşa randevu alabilmekte, •Muayene esnasında doktora sorununu anlatmak için Tercüme hizmeti alabilmektedir. •Tetkik ve Tedavi sürecindeki her türlü Sağlık Hizmetinde Tercüme hizmetinden faydalanabilmektedir.e-Nabız (2015’ten itibaren) 2022 yılında Görme ve işitme yetersizliği olan vatandaşlar için e-Nabız web sitesindeki menüler klavye veya klavye ara yüzü üzerinden çalıştırılabilecek şekilde ayarlanmıştır. Menüler arasında geçiş yapılırken klavye odağının hangi öğede olduğunun bilinmesine olanak sağlayacak şekilde siyah çerçeve içine alınarak gösterilmektedir. Görme yetersizliği ve görme engeli olan kişiler için ekranlardaki butonlar ekran okuyucu tarafından sesli olarak okunmaktadır.Engelli Vatandaşlarımız ve Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri Buna göre, tüm ADSM/ADSH/ADSEAH larımızda, ayaktan başvuran hastaların muayene ve tedavi işlemlerinin yapıldığı engelli polikliniği bulunmakla birlikte ameliyathanesi bulunan ADSH/ADSEAH larda ise buna ilaveten genel anestezi altında günübirlik diş tedavilerinin yapıldığı engelli ünitesi bulunmaktadır. Bünyesinde ameliyathane bulunmayan ADSM’ler ise devlet hastaneleri ile protokol yaparak ameliyathaneleri kullanabiliyor ve hasta tedavilerini gerçekleştiriyor. Ayrıca Bakanlığımız planlamaları kapsamında devlet hastaneleri bünyesinde engelli diş tedavi merkezleri kurularak yatış gerektiren engelli hastalarımızın tedavileri tamamlanmaktadır.Ulusal İşitme Tarama Programı Halk Sağlığı Yönetim Sistemi (HSYS)’nde yer alan Ulusal İşitme Tarama Programı (İTP) işitme engelli doğan bebeklerin ve okul çağındaki çocukların işitme probleminin erken dönemde tespit edilmesine, işitme taramalarının ve kesin teşhisin yapılmasına, işitme cihazı uygulamasına ve gerekli rehabilitasyonun sağlanmasına olanak tanır. İlgili hizmetin dijital ortamda kayıt altına alınması, raporlanması için geliştirilmiştir. Okul çağı işitme tarama cihazları ile entegrasyonu bulunmaktadır.SABİM Videolu Canlı Destek (Videochat) Hattı İşitme engelli bireylerin sağlık danışmanlığı hizmetlerine kolay, hızlı ve doğrudan erişimini sağlamak amacıyla geliştirilmiş bir dijital hizmettir. Bu hat, hafta içi 08.00-18.00 saatleri arasında işaret dili bilen SABİM personeli aracılığıyla vatandaşlara görüntülü görüşme imkânı sunmaktadır.Hizmetin Kapsamı: İşitme engelli vatandaşlar, sabim.gov.tr adresine giriş yaparak ekranın sağ alt köşesinde yer alan kamera ikonuna tıklayıp “Videolu Görüşme (Videochat)” seçeneğini seçmektedir. Ardından sistem, kullanıcıyı https://sabimvideochat.sonitel.io:8122/customvideochat adresine yönlendirmektedir. Bu sayfada vatandaşın adı, T.C. kimlik numarası, yaşı, iletişim bilgileri ve bilgi almak istediği konu gibi temel bilgilerin yer aldığı kısa bir form doldurulmaktadır. Form gönderildikten sonra, işaret dili bilen SABİM çalışanlarıyla canlı görüşme başlatılabilmektedir. SABİM Videolu Canlı Destek Hattı, KVKK’ya tam uyumlu ve şifreli iletişim altyapısı üzerinden hizmetlerini sürdürmektedir.
Copyright © 2025 T.C. Sağlık Bakanlığı Tüm hakları saklıdır.